Elektromanyetizma prensibi ile çalışan fren sistemlerine elektromanyetik fren denmektedir.
Konvansiyonel fren sistemleriyle kıyaslandığında çok daha etkili olan ve daha az sürtünme sunan elektromanyetik frenler, geniş bir kullanım alanına sahiptir. Elektromanyetik frenler, maliyet açısından daha yüksek oranlar sunmasına karşılık tahrik tarafı ile döndürülen tarafın kesinlikle ayrılması gereken yerlerde özellikle tercih edilirler. Frenleme momenti dönme hızının bir fonksiyonudur. Moment kontrolünün gerektiği pek çok uygulamada (sarma sistemleri gibi) bu tip frenler tercih edilir.
Elektrik motorları, çalışma anında akım altında güç ortaya çıkarırlar. Ancak tahrik kesildiği anda gücü durdurmak gibi bir fonksiyonları yoktur. Örnek olarak bir vinç sisteminde kaldırma işlemi sonrası akım kesildiğinde, sistemi ve ürünü istenen pozisyonda sabit bir şekilde tutabilmek için bir frenleme mekanizmasının devreye girmesi gerekmektedir. Son derece basit bir yapıya sahip olan elektromanyetik frenler, bu noktada devreye girmektedir.
Elektromanyetik frenlerde disk bir manyetik alan içinde döner. Diskin dönmesi sırasında, sabit magnetler, ortaya çıkan akım nedeniyle oluşan manyetik alandan dolayı harekete ters yönde bir kuvvete maruz kalır. Bu kuvvet sayesinde frenleme ortaya çıkmış olur.